5. februar 2007

I følge den engelske detailkæde Marks & Spencer er vine med et højt alkoholindhold på vej ud. Marks & Spencer forudser et fald i forbrugerinteressen for vine med et højt alkoholindhold og vil derfor begynde at købe flere vine med 12% i stedet for 14% alkohol. Firmaet vil også tilbyde vin uden svovl og andre tilsætningsstoffer.

Alkoholindholdet i vin er steget voldsomt de sidste år og skyldes flere faktorer, bl.a. forbedret teknologi, højere temperaturer og ikke mindst forbrugerpræferencer for modne, let drikkelige vine.

I følge en interesseorganisation, Alcohol in Moderation (AIM), er det gennemsnitlige alkoholindhold i australske rødvine steget fra 12,4% i 1984 ti 14% i 2004. I californisk rødvin blev højdepunktet nået i 2001 med 14,8% sammenlignet med 12,5% i slutningen af 70’erne.

Om forfatteren 

Jan Olsen

Jan har drevet VinForum siden 1997 og er dermed en af de mest erfarne online vinskribenter. Læs mere end 5.000 sider om alt fra vinens verden.

Giv en kommentar

Din email adresse offentliggøres ikke. Påkrævede felter er markeret.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Bay Vine