Den amerikanske vineksport oversteg for første gang den magiske grænse på 1 mia. $ i 2008. Det skyldes især et kraftigt salg til Hong Kong og Kina. Stigningen i værdi i forhold til 2007 var på 6%, mens mængden steg 8%.
90% af den eksporterede vin kommer fra Californien og over halvdelen sendes til Europa, men det er Asien, der står for den største vækst. Salget i $ steg med 244% til Hong Kong og 34% til Kina.
De nye tal fastslår, at den amerikanske vineksport er blevet fem-doblet inden for de sidste 15 år, men man vil meget gerne fortsætte væksten. Det kræver bl.a. at USA og EU bliver enige om at sænke de handelsbarrierer, der fortsat eksisterer. Bl.a. er mange europæiske producenter oprørte over, at amerikanske kolleger stadig må bruge navne som Champagne, Chablis, Burgundy og Port på deres etiketter, som de i øvrigt i årevis har anvendt på hjemmemarkedet.
Så en aftale ligger nok ikke lige rundt om hjørnet og det kan bremse den fortsatte amerikanske vineksportværkst.