Flere vinhandlere melder om en lidt sløv start på Primeur kampagnen 2009. Ikke så meget fordi interessen mangler, men på grund af, at meget få slotte endnu har offentliggjort deres priser. De, der har sat prisen, er bl.a. Chateau Le Petit Bocq (10,50 € ex-négociant), Chateau Beaumont (€ 7,20) og Chateau Fourcas Dupre (€ 7,95) – alle med en højere pris end 2005, som var den sidste fremragende årgang før 2009.
Mange taler om, at det der adskiller kampagnen i 2009 fra 2005 er den større efterspørgsel fra Asien. Men der er klare advarsler om, at efterspørgslen ikke bør tages for givet af slottene. “Der er uden tvivl en større efterspørgsel fra Asien end i 2005,” siger Jean-Baptiste Bourotte fra Audy Negociants. “Men Asien betyder hovedsagelig Kina, idet Korea og Japan er på vej gennem den samme hårde økonomiske tider som alle andre. Det er helt klart en fremragende årgang, men jeg er ikke sikker på, at Kina er virkelig klar til at træde ind på en primeur til noget mere end kun at udvælge bestemte slotte og jeg kan ikke se, at andre købere er parat til at købe til enhver pris, som de gjorde i 2005.”
I England er hypen omkring 2009 ved at tage overhånd. Forleden erklærede Gary Boom fra Bordeaux Index at “et afkast på 20% inden for et år er realistisk for de vigtigste vine fra Bordeaux 2009, så længe du køber med det samme, de kommer ud.”