• Forside
  • /
  • Blog
  • /
  • Moet Hennessy´s salg af Champagne faldt 35% i første kvartal

30. april 2009

Et af verdens førende champagnehuse melder om et kraftigt fald i salget i første kvartal 2009. Hele 35% faldt salget, ider forbrugerne vender ryggen til luksusprodukter som eksempelvis Champagne. Champagnefirmaet, der er en del af luksusgiganten LVMH, ejer mærker som Moët & Chandon, Veuve Clicquot, Ruinart, Mercier og Krug, meddeler, at omsætningen af Champagne og almindelig vin faldt med 22% i første kvartal til 197 mill. € og at mængden af solgt champagne faldt 35%.

“Der er ikke så meget at fejre i disse dage, så efterspørgslen er ikke stor”, sagde LVMH’s finansdirektør Jean-Jacques Guiony. Forbrugere i de vigtigste markeder, England og USA, går nedad og køber billigere mousserende vine. Samtidigt forsøger vinhandlere og restauranter at rydde ud i lageret for at lempe pengebindingen og det smitter også af på resultatet.

LVMH’s resultat stemmer godt overens med de officielle tal fra CIVC (Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne), som viser et fald på 34% i mængde i de første 2 måneder af 2009. Salget til EU lande undtagen Frankrig faldt med hele 47%, mens det indenlandske franske salg kun faldt med 23%. Eksporten uden for EU faldt med 42%.

Samtidigt afviser LVMH spekulationer om at det engelske firma Diageo er ved at overtage Moët Hennessy, som Diageo allerede ejer 34% af. “LVMH bekræfter, at der ikke føres sådanne forhandlinger”, meddeler LVMH. De fleste er enige om, at et køb vil være meget attraktivt for Diageo, da de mangler Champagne og Cognac mærker, men at LVMH ikke ser ud til at få meget ud af et salg.

Om forfatteren 

Jan Olsen

Jan har drevet VinForum siden 1997 og er dermed en af de mest erfarne online vinskribenter. Læs mere end 5.000 sider om alt fra vinens verden.

Giv en kommentar

Din email adresse offentliggøres ikke. Påkrævede felter er markeret.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Bay Vine