• Forside
  • /
  • Blog
  • /
  • Henri Boillot – en mester i hvid Bourgogne

8. februar 2008

Vin fra Bourgogne er noget af det vanskeligste at forstå og når man endelig forsøger sig, står skuffelserne ofte i kø efterfølgende. For at undgå de værste skuffelser bør man følge to grundregler, når man køber Bourgogne:

1) Vælg den rigtige producent
2) Vær villig til at bruge rigtigt mange penge!

Måske ikke særligt opløftende, men desværre sandt. Og så er det vel bedre at ofre 200 kr. på en vin, man synes er rigtig god, fremfor at skulle hælde en til 100 kr. i vasken?

Henri Boillot er en producent, der opfylder begge krav. Han er 5. generation i en vindyrker-familie og overtog Domaine Jean Boillot i 2005. Desuden driver han negociant-virksomheden Maison Boillot, der laver vin på købte druer. I alt laver man vin fra 30 ha, hvoraf de 14 ha tilhører domainet selv. Og man køber kun druer til negociant-virksomheden fra marker, hvor domainet ikke selv har besiddelser.

Boillot holder til i den sydlige del i Bourgogne i Volnay. Selvom produktionen er fordelt på 50% rød og 50% hvid, så er det hvidvinsland her og det er da også de hvide vine, der er de mest interessante fra Boillot.

Domainet ejer hvidvinsmarker i Puligny-Montrachet Villages og 1. Cru’erne Clos Mouchère (monopole), Pucelles og Perriéres samt Genevrières i Meursault.

Henri Boillot fremstiller vinene med hård selektion og uden for megen indblanding. Han har eksperimenteret meget med brugen af egefade og er kommet frem til, at 350 liter fade er bedre end de traditionelle 225 liter fade, så han får specielfremstillet disse! I øvrigt er fadene så lidt ristet som muligt. Stilen er ren, hvor balance er i højsædet.

Smagning af hvid Bourgogne 2005

Det er anden gang jeg møder Henri Boillot ved smagningen på Søllerød Kro. Men han er nu ikke forandret. Han er MEGET fransk. Taler kun fransk selvom han forstår det meste på engelsk, så vinhandleren må oversætte for de af os stakkels skribenter, der ikke har fået vedligeholdt vores gymnasiefransk. Vi skal smage på den sidste frigivne årgang 2005. En årgang der er rost til skyerne og som i det meste af Europa ser ud til at blive en af de helt store årgange. Måske på linie med 1990?

Vi lægger ud med tre negociant-vine – altså lavet på købte druer, men fra de samme marker og producenter hvert år. Den helt “almindelige” Bourgogne 2005 giver et godt indtryk af, hvad der venter. Dejlig intens i frugten, blød og lækker og så med en god syre og balance. Her er finesse, harmoni og sprødhed men også en god imødekommenhed. Karakteristika, der går igen i de fleste af de efterfølgende vine. Jeg giver Bourgogne 2005 89/100 pts. – prisen på denne er kr. 199,95, så er bunden ligesom lagt. Chassagne Montrachet 2005 får 90/100 pts. og det gør Meursault 2005 også. Den sidste har stadig en del ny fad; såfremt det forsvinder lidt med tiden er der nok et ekstra point til Meursault’en. De koster henholdsvis 325,00 og 375,00 kr.

Så kommer domaine-vinene på bordet. Først Meursault 1. Cru Genevrières 2005. Flot lækker sag, der forbinder den lidt fede meursault-smag godt med en ret livlig syre og en god mineralitet. Jeg skriver 92/100 pts. og prisen er da også 650,00 kr. Knap så god er kommunevinen fra Puligny-Montrachet, som jeg giver 91/100 pts. Den koster da også kun 400,00 kr.

Til gengæld ryger vi lidt op på skalaen ved de tre 1. Cru’er fra Puligny-Montrachet, der alle har en pris på 650,00 kr. Jeg er mest begejstret for Clos Mouchere – altså 1. Cru’en som Boillot er eneejer af (monopole). Vinstokkene er 66 år gamle og de giver en vin, der har en ekstrem flot og lækker frugt med perfekt balance, stor kompleksitet og med en god mineralitet. Selvom den bestemt har stor åbenhed nu, vidner syren om et langt liv. Henri Boillot siger 100 år. Det er der desværre ingen af de tilstedeværende, der kommer til at verificere. Jeg giver 94/100 pts., mens både Les Perrieres og Les Pucelles må nøjes med 93/100 pts.

I den sidste flight går vi endnu et trin op på kvalitetsstigen og så sandelig også i prisniveau. Der kommer tre Grand Cru’er, alle fremstillet i negociant-virksomheden af købte druer. Corton Charlemagne 2005 falder lidt uden for geografisk – området ligger noget nordligere – men stilen er Boillots, selvom vinen virker lidt mere rustik og grov i det. Den får 94/100 pts. og prisen er 950,00 kr. Tilbage til den sydlige del af Côte de Beaune og 2005 Criots Batard Montrachet Grand Cru. Den virker lidt lukket i næsen, men smagen er fantastisk intens, fyldig og så stadig med Boillots sublime balance. Jeg skriver 96/100 pts. og prisen er kr. 1.500,00.

Både kvalitet og pris overgås af den sidste vin, 2005 Batard Montrachet Grand Cru. Den har det hele. Flot lidt eksotisk frugt, lidt nødderistet i smagen og så med en laserpræcis skarphed og stor mineralitet. Knivskarp balance – perfekt! Den får 97+/100 pts. Med alderen vil den givet blive endnu bedre. Prisen er kr. 2.200,00.

Vinene fra Henri Boillot forhandles af Philipson Wine.

Om forfatteren 

Jan Olsen

Jan har drevet VinForum siden 1997 og er dermed en af de mest erfarne online vinskribenter. Læs mere end 5.000 sider om alt fra vinens verden.

Giv en kommentar

Din email adresse offentliggøres ikke. Påkrævede felter er markeret.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Bay Vine