Hvert år undersøger Intangible Business verdens vin- og spiritusmærker og offentliggør en liste over de stærkeste mærker. “The Power 100 – 2008” er netop kommet på gaden og igen i år er det Gallo, der kan kåres som det stærkeste vinmærke. Der er kun 17 vinmærker med på listen, der domineres af spiritus. Det stærkeste mærke er således Smirnoff med Johnny Walker på andenpladsen.
Listen over vinmærkerne ser således ud (det sidste tal angiver placeringen på den samlede liste):
1. Gallo, Gallo USA 18
2. Hardy’s, Constellation Australia 19
3. Concha Y Toro, Concha Y Toro Chile 21
4. Robert Mondavi, Constellation USA 36
5. Yellow Tail, Casella Wines Australia 38
6. Beringer, Fosters USA 44
7. Jacobs Creek, Pernod Ricard Australia 47
8. Sutton Home, Trinchero Family Est. USA 52
9. Lindemans, Foster Australia 60
10. Blossom Hills, Diageo USA 63
11. Wolf Blass, Fosters Australia 75
12. Kendal Jackson, Brown-Forman USA 82
13. Banrock Station, Hardy Wine Co. USA 83
14. Penfolds, Fosters Australia 84
15. Inglenook, Robert Mondavi USA 86
16. Torres, Torres Spain 88
17. Kumala, Vincor Int. South Africa 98
At europæisk vin har det svært på mange måder er jo ikke overraskende, når man ser på listen. Torres fra Spanien er ene om at repræsentere Europa. Ellers er listen domineret af vinmærker fra USA og Australien. Og alle mærkerne er ejet af store internationale firmaer som Constellation Brands og Fosters.
“The Power 100” 2008 foretages af den britiske virkomhed Intangible Business, der er ledende inden for uafhængig mærkevurdering. Analysen høster høj anerkendelse i branchen og bliver betragtet som enestående, da den dels inkluderer forbrugernes vurdering af vinens styrker og dels vinens kvalitet i forhold til pris. Det er den eneste analyse af sin type, og den udgives for tredje gang i år. Et dommerpanel bestående af ledende eksperter inden for vin og spiritus har individuelt vurderet hvert udvalgt mærke ud fra følgende kriterier: Markedsandele, mærkets vækst, pris, positionering, markedsudbredelse samt en række blødere kriterier som fx opfattelse af og bevidsthed om mærket og mærkets markedsrelevans.