Champagne’s største konkurrence kommer ikke fra Prosecco, Cava eller engelsk mousserende vin – men fra Viagra. Det siger Pierre-Emmanuel Taittinger i hvert fald. I en tale ved Reuters Global Luxury Summit i sidste uge, sagde den administrerende direktør i Taittinger også, at eksporten af Champagne til Kina vil overgå den amerikanske inden for 15 år. Og han forventer champagnesalget vil vende i år og stige, hjulpet af den svage euro, lageropbygning og en voldsom efterspørgsel på nye markeder.
“Jeg er bekymret over vores pensioner. Jeg er bekymret over den store gæld i vores lande. Vi vil have færre penge”, sagde Taittinger. “Men vi vil altid have tid til at elske og drikke champagne, og vi vil gøre det endnu mere.”
Som de fleste af de store Champagne huse har Taittinger’s salg været hårdt ramt af den økonomiske afmatning med en nedgang i salget på 10% i løbet af 2009. Men Taittinger sagde, at han forventede en stigning på 10-20% i år, hjulpet af en 40% årlig vækst i Kina.
“Champagne’s eneste konkurrent? Viagra. Kina er det nye USA”, sagde han. “Der er ingen tvivl om, at det vil være et stærkt marked om 15 år. Det vil være meget bedre end USA.” Og så sluttede han med at sige, at “intet er bedre end et glas Champagne til at hjælpe med at glemme stress og pres i den moderne verden. Vi er en overkommelig luksus. I en times tid kan vi opføre os som dronningen af England.”