Denne uge er lidt af et opsamlingsheat. Jeg får løbende tilsendt rosévine og jeg må indrømme, at de er blevet lagt lidt til side til senere brug. Rosé er nemlig efter min mening en decideret sommervin og da vejret i sidste uge var sommerligt, besluttede jeg at tage en samlet smagning af de indkomne rosé’er. I mellemtiden er sommeren forsvundet – men så har du tipsene til senere brug, når den forhåbentlig kommer retur.
Der er nok en anden årsag til, at jeg har gemt lidt på rosé’erne også. Jeg er nemlig ikke så begejstret for rosé. Bestemt er det en dejlig drik på en varm sommerdag til et ukompliceret måltid. Men rosé udfylder ikke nogle huller som ikke kan udfyldes af hvidvin, mousserende vin eller rødvin. Og disse tre vintyper har en meget større bredde og dybde end selv de bedste rosé’er nogensinde kommer i nærheden af. For de fleste vinproducenter er rosé’en da også kun en nicheproduktion, der skal skabe en ukompliceret, prisbillig og let drikkelig vin. Og det lykkes som regel også.
Rosé kan fremstilles på forskellig måde. Den mest almindelige er at lade de blå druer have meget kort skindkontakt under gæringen, hvorefter de fjernes. Dermed får vinen kun en lys rød farve og man undgår, at tanniner sætter sig i vinen. Man bevarer på den måde friskheden i vinen.
Man kan også benytte den såkaldte Saignée-metode. Saignée betyder “åreladning” og her får druerne også kort tid sammen med skallerne, hvorefter den fritløbende most aftappes (årelades) og gærer videre alene. Den resterende most (der er sammen med drueskallerne) kan så fortsætte gæringen og blive til rødvin, hvis man ønsker dette. Denne metode anvendes bl.a. i Bordeaux for at øge koncentrationen i de røde vine i de “vandige” årgange.
Endelig kan man blande rødvin og hvidvin. Denne metode er dog ikke tilladt i EU (kun i Champagne) og resultatet er sjældent spændende.
De 12 rosévine i testen ligger prismæssigt i den fornuftige ende til priser mellem 40 og 90 kr. Og generelt er de letdrikkelige og ukomplicerede vine at kaste sig over. Jeg foretrækker selv, at rosé’en er lidt “rødvinsagtig” i det. Og det er den eneste vin, der får 5 stjerner, netop. Bonnefond Sensation du Nord 2006 er en rosé fra det nordlige Rhône. Bonnefond laver ellers kun Condrieu og Côte Rôtie, men altså også denne rosé på Syrah. Det er en mellemfyldig vin med god frugt og en ret kraftig, let krydret smag, der endvidere er lidt mineralsk i det. Her er en dejlig vinøsitet og både friskhed og tørhed i en fin balance. Slutningen kunne måske godt være lidt længere, men det rykker ikke ved en dejlig intens rosé, der giver meget for pengene. Den scorer 86/100 pts. og prisen er kr. 55,00 v/12 fl. hos The Wine Company.
En rosé, der er lidt bedre men også dyrere, er bulgarske Todoroff Rosé 2004. Det er en mellemfyldig vin med dejlig frugt og en meget delikat og frisk smag, der er yderst indbydende. Her er en skøn balance, så man både får fylde, blødhed og syre i en dejlig tør stil. Slutningen er flot, lang og med god harmoni. Den scorer 87/100 pts. og prisen er kr. 88,00 hos Vinum Bulgaricum.
Navn | Region | Årgang | Score | Pris |
Rosé – Todoroff |
Bulgarien | 2004 | 87 | 88,00 |
– Chateau Guiot |
Frankrig Rhône |
2006 | 85 | 49,95 v/12 |
Donis Rosat – Celler de Capcanes |
Spanien | 2006 | 84 | 69,00 |
Leap Rosé – Canonbah Bridge |
Australien | 2006 | 86 | 65,00 |
Rosé – Finca Flichman |
Chile | 2006 | 83 | 75,00 |
Cru Classé – Chateau de Brégancon |
Frankrig | 2005 | 85 | 79,95 v/12 |
du Nord Rosé – Bonnefond |
Frankrig Rhône |
2006 | 86 | 55,00 v/12 |
– Santa Ema |
Chile | 2005 | 84 | 49,95 v/12 |
– Didier Cornillon |
Frankrig | 2005 | 83 | 41,65 v/6 |
– Turkey Flat |
Australien | 2004 | 86 | 75,00 |
Rosé – Melipal |
Argentina | 2006 | 86 | 69,95 v/12 |
– Soltane |
Tunesien | 2005 | 84 | 58,33 v/6 |