• Forside
  • /
  • Blog
  • /
  • Op og ned for chilensk og argentinsk vineksport

13. marts 2003

Den chilenske vineksport oplevede fremgang i 2002, mens den argentinske vineksport faldt.

I Chile steg eksporten i 2002 målt i volumen med hele 10,7% og 4,2% målt i værdi i forhold til året før. Oplysningerne kommer fra Chiles Landbrugsministerium. I alt blev der eksporteret 175 mill. liter vin til en værdi af ca. 3,3 mia. kr. Det største eksportmarked for chilensk vin er det engelske, der aftog 22,7% af eksporten. Dernæst følger USA (18,4%), Irland (5,6%), Japan (5,2%) og på 5. pladsen Danmark med 5,1%. På trods af vores beskedne størrelse kommer vi ind før lande som Canada (5,1%), Tyskland (4,6%), Holland (4,1%), Sverige (3%) og Mexico (2,7%). Danmark må siges at have taget den chilenske vin til sig.

Fra Argentina er meldingen om vineksporten 2002 knap så positiv. Eksporten faldt med 15% målt i værdi til ca. 700 mill. kr. og det på trods af, at den argentinske peso devaluerede med hele 70% i løbet af 2002. Men devalueringen betød også at importerede produkter steg i pris, bl.a. gødning, kork og glas, som man bruger til vinfremstilling. Og dette samlede billede gjorde altså ikke vinproduktet mere attraktivt.

De største markeder for argentinsk vin er USA og England, der tilsammen næsten udgør 50% af den samlede eksport. I øvrigt forventer man, at eksporten i år vil stige med ca. 30% og dermed mere end tilbageerobre det tabte fra 2002.

 

 

Om forfatteren 

Jan Olsen

Jan har drevet VinForum siden 1997 og er dermed en af de mest erfarne online vinskribenter. Læs mere end 5.000 sider om alt fra vinens verden.

Giv en kommentar

Din email adresse offentliggøres ikke. Påkrævede felter er markeret.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Bay Vine