26. april 2001

Den 5. april bragte vi en nyhed om WineSpectators bedømmelser af det danske slot Château de Seguin’s vine i årgang 2000. Bedømmelserne var ikke så pæne og uretfærdige, mener ejeren Michael Carl fra Chris-Wine A/S. Vi har modtaget et brev fra Michael Carl med hans version af WineSpectators bedømmelsesmetoder, som vi bringer nedenfor:

“Det er selvfølgelig altid en god historie at videregive, når et af Danmark’s førende vinfirmaer kommer lidt i klemme med deres eget slot i en vinsmagning, men resultatet skal måske tages med et gran salt. Château de Seguin’s vine, og specielt Cuvée Carl, blev smagt op imod alle de store fra St. Emilion såsom Angelus, Pavie, Cheval Blanc o.s.v., og det er selvfølgelig et flot selskab.

Der bør tages tages højde for følgende:

Château de Seguin’s vine blev trukket en uge før smagningen, da vi endnu ikke er medlem af Union de Grand Crus, og blev transporteret til et hotel i Bordeaux valgt af James Suckling. Jeg kender ikke opbevaringsforholdene indtil smagningen. Enhver ved også, at der er stor forskel på fadprøverne. Jeg har selv smagt flere af de store med en uges interval, da der i år var arrangeret en forsmagning i Bordeaux inden journalisternes ankomst. I flere tilfælde var der store forskelle på resultatet af samme vin.

Det skal også siges at i sammenlignings-smagningerne er alkoholfaktoren af stor betydning. Det vil sige, at en vin med 1% mere altid vil dominere/have mere fylde, i forhold til en mindre alkoholrig vin. Château de Seguin’s vine ligger altid på omkring 12,5% medens flere af St. Emilion vinene ligger tættere på 13,5%. På Château de Seguin arbejder vi mere klassisk, det vil sige, at vor vin er lidt længere om at komme i gang, at fadoptagningen tager lidt længere tid, men at vareprøven respekterer det endelige blend. Efter 12 måneder’s fadlagring smager vi igen, tager eventuelt et par fade Cabernet Sauvignon fra, hvis vi bedømmer, at det er nødvendigt for at opnå det maksimale resultat.

Jeg vil ikke kommentere Suckling’s evner, men dels har han smagt 400 prøver på 3 dage, endvidere har han set etiketterne på forhånd, og så er det langt lettere at slagte en ukendt end et stort navn i St.-Emilion. For eksempel har han taget groft fejl og overvurderet en af de store i St.-Emilion. Blandt professionnelle kolleger i Bordeaux er han den eneste, der ikke har fanget, at den dufter mere af grøn peber end af rød frugt.

Når dette så er sagt, vil vi nøjes med at sige, at vi har inviteret James Suckling til Chåteau de Seguin, så han selv kan følge vinens udvikling, og at vi selv har store forventninger til årgang 2000. Potentiale såsom farveindhold og tanniner har aldrig været så stort som i år 2000. Vores 1998 Cuvéé Carl har i begyndelsen af 2001 faet guldmedalje af de franske Oenologer og vores almindelige Chåteau de Seguin 1999 fik guldmedalje i Paris. Vores Cuvée Prestige har i årgangene 96, 97 og 98 dels været den bedste og minimum blandt de 3 bedste i en konkurrence, der bedømmes af uvildige journalister samt højtdekorede vinsommeliers. En konkurrence som kan sammenlignes med La Coupe des Crus Bourgeois for Médoc-vinene.

Jeg ser frem til, at vor vine igen skal bedømmes, når vinene er tappede og er har lagret på flaske i 6 måneder.”

Med venlig hilsen

Michael Carl – Chris-Wine A/S

Spørgsmålet, der må stå hen i det uvisse, er om Michael Carl havde skrevet det samme brev, hvis vinene havde fået gode bedømmelser?

Om forfatteren 

Jan Olsen

Jan har drevet VinForum siden 1997 og er dermed en af de mest erfarne online vinskribenter. Læs mere end 5.000 sider om alt fra vinens verden.

Giv en kommentar

Din email adresse offentliggøres ikke. Påkrævede felter er markeret.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Bay Vine