26. april 2001

I disse Primeur dage hvor alle roser Bordeaux årgang 2000 til skyerne og salget af de store Cru’er går godt, er det måske vanskeligt at forstå, at der er problemer med salget af Bordeaux-vin. Men Grand Cru salget er kun en brøkdel af det samlede salg fra Bordeaux og det mere almindelige vin herfra, har det ikke så godt for øjeblikket. Konkurrencen fra bl.a. Australien og Sydamerika er hård og trænger Bordeaux tilbage på mange markeder.

Det har fået formanden for “brancheforeningen” CIVB (Conseil Interprofessional du Vin de Bordeaux), Eric Dulong, til at komme med et forslag, hvor negocianterne i stedet for slottene skal lave den almindelige Bordeaux-vin. “Bordeaux skal udvikle “brands” (mærkevarer) og reducere antallet af Château’er. Fremtiden for vinbønderne er ikke at fremstille vinen, men at sælge druerne til andre”, siger Eric Dulong til Decanter.com og fortsætter: “Hvis ikke Bordeaux ændrer image og forbedrer kvaliteten, kan vi ikke sælge de fem til seks millioner hektoliter, vi producerer.”

Dulong mener at der er brug for færre og større negocianter, der samtidig går ind i selve vinproduktionen og opbygger Bordeaux mærkevarevin. Det er den eneste måde at sikre kvalitet, prisstabilitet og image. “For at overleve må vi ændre forholdet mellem negociant og vinproducent”, slutter Dulong!

Om forfatteren 

Jan Olsen

Jan har drevet VinForum siden 1997 og er dermed en af de mest erfarne online vinskribenter. Læs mere end 5.000 sider om alt fra vinens verden.

Giv en kommentar

Din email adresse offentliggøres ikke. Påkrævede felter er markeret.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Bay Vine