tirsdag 23. oktober 2018
Forside >> Blog >> Vin trends 2009

Vin trends 2009

Forleden fik jeg en mail fra en læser, der gerne ville have mit syn på, hvordan jeg tror 2009 vil forløbe inden for vinens verden og hvordan den aktuelle finansielle og økonomiske krise vil påvirke dette? Så her får du mine umiddelbare kommentarer frit fra leveren uden videnskabelig belæg for mine påstande :-).

Vin på vej frem

Jeg tror den helt store vinder i 2009 bliver argentinsk malbec. De argentinske vine har været på vej frem i mange år, men i 2009 får de deres store gennembrud. Ikke kun i Danmark men også internationalt. I Danmark har vi været heldige ved, at en enkelt vinhandler, Philipson Wine, har sikret et stort udbud på det danske marked, endda af vine, som bliver betegnede som nogle af de bedste fra Argentina. Men nu er også små niche-vinhandlere begyndt at melde sig med udelukkende argentinsk vin. På den måde får vi også de små (og tit interessante) producenter til landet, hvilket kun gavner interessen. Det hjælper så også på omtalen, at store publikationer som Wine Spectator og især Wine Advocate (Robert Parker) roser de nye årgange fra Argentina til skyerne.
Og så er den væsentligste årsag selvfølgelig at kvaliteten er i top og prisen i bund – det luner jo altid i en krisetid.

Et andet hit i 2009 bliver årgang 2007 fra det sydlige Rhône. De vine jeg indtil nu har smagt herfra har været helt exceptionelle, lige fra de almindelige Côtes-du-Rhône til de prøver af Chateauneuf-du-Pape, jeg har været igennem. De er alle meget frugtdrevne med en fantastisk stor dybde og flot og harmonisk balance. På trods af, at mange er dejligt tilgængelige allerede nu, er de ikke uden syre og tannin, så holdbarheden synes også sikret. Prismæssigt er de fleste almindelige vine herfra stadig til at komme i nærheden, hvor en almindelige Chateauneuf-du-Pape koster op imod 200 kr. Det er kun de mange specialcuveer, der prismæssigt kravler der op ad. Så køb sydlig Rhône fra årgang 2007!

Vin på vej ned  

Når en krise sætter ind går det hurtigst ud over luksus- og prestigevarerne. Herunder hører Champagne. Champagnepriserne er steget voldsomt de senere år i takt med efterspørgslen og samtidigt har mange champagnehuse sat yderligere tryk på produktionen. Så nu er situationen et øget udbud, store lagre og en kraftigt faldende efterspørgsel. Det kan kun betyde én ting: Lavere priser. Så er du vild med champagne, så forvent at kunne gøre nogle ekstraordinære gode køb i år.

Priserne på såkaldte investeringsvine er allerede begyndt at falde. Verdens store ikonvine, hvoraf de fleste er fra Bordeaux, fungerer på mange måder som aktier. Og da den nuværende krise især er en likviditetskrise, er mange store investorer nødt til at sælge ud af deres vinbeholdning for at skaffe likvider og det presser markedet nedad. Bunden går dog næppe ud af dette marked, da rigtigt mange nye vininvestorer fra især Asien stadigt køber op. Men har du pengene, er det i 2009 du skal investere i de gode årgang Bordeaux. Du kan bl.a. købe disse vine på VinForum VinAuktion.

Den danske vinbranche

Det kan ikke undgås, at krisen også rammer den danske vinbranche. Jeg tror ikke den almindelige forbruger sætter sit daglige forbrug voldsomt ned. Hr. og fru Danmark vil stadigt drikke vin. Måske går man lidt ned i pris, men det er jeg ikke så sikker på. Langt de fleste familer vil jo opleve at have flere penge mellem hænderne i 2009 end i 2008, så det almindelige vinforbrug, tror jeg vil være stabilt.

Dér, hvor krisen især vil ramme, er i restaurantsektoren. Og først og fremmest i den dyre ende (luksus igen). Både private og især virksomheder vil skære voldsomt i dyre restaurantbesøg. Det vil først og fremmest ramme restauranterne men smitter naturligt af på de vinfirmaer, der er stærkt eksponeret mod den høje ende af restaurantsektoren. Dels vil salget til disse restauranter falde og dels vil vinfirmaer få vanskeligheder ved at få pengene hjem hurtigt nok. Jeg tror vi vil se restaurantlukninger og det får konsekvenser for vinfirmaer.

Mange vinfirmaer har store lagre af vin, der mange steder er finansierede ved hjælp af banklån. Med den nuværende banksituation skal der nok ikke så megen svigtende indtjening til, før bankerne bliver usikre og vil have deres lån nedbragt eller indfriet. Jeg forudser, at vi kommer til at se nogle vinfirmaer, der ikke klarer presset i 2009 og må bukke under. Desværre.

Der er naturligvis flere muligheder. Men hvad er dit bud? Skriv det gerne i en kommentar nedenunder.

Om Jan Olsen

Jan har drevet VinForum siden 1997 og er dermed en af de mest erfarne online vinskribenter. Læs mere end 5.000 sider om alt fra vinens verden.

6 kommentarer

  1. Tack för fin information. Avvaktar champagne priserna,
    hilsen fra Sverige.
    Lars

  2. Hej her er min kommentar.
    Jeg tror og håber på, at den oversøiske bølge snart er slut, og at den almindelige forbruger bliver træt af de meget “ens” vine der bliver produceret i bl.a. Chile og Argentina. Javel – du får meget smag for pengene, men i længden er de bare ikke særlig interessante. De er simpelthen ikke udfordrene nok.
    Der imod tror jeg, at de klassiske vine fra de klassiske områder vil få en renaicence. Ligeledes tror jeg, at de egnstypiske vine og druer vil vinde frem. Den almindelige forbruger vil gå efter at blive udfordret, og efter at prøve noget, der simpelthen er anderledes end de store “jammy” vin fra de varme lande.
    Så hvis jeg skal konkludere, så er de europæiske vine snart in igen!!

  3. Hej –

    Det er svært at generalisere om vin, især hvis man mener sydmaerikansk er lig med marmeladebomber og europæiske vine har et stort fællestræk – det mener jeg bestemt ikke.

    tværtimod – tror jeg vi vil købe fra lige så forskellige lande som hidtil, men blive mere bevidste om de enkeltes landes spektre. For at nævne bare en, så laver VOE i Chile en vin til 600 kr ved navn “G” og det er prisen på vingården! de færreste har smagt den, men den vidner om en produktion, der er alt fra Santa Rita til 25 kr og topvine, der ligger på 96-97 point!

  4. Hej,
    Jeg bliver nød til at kommentere Andreas Bechs kommentar, for jeg tror, at han refererer til min kommentar…
    Det er selvfølgelig rigtigt, at der er stor forskel på vinene fra sydamerika, og at der helt klart er kvalitetsforskelle fra en vin til 25 kr. og en vin til 600 kr. Jeg har smagt en hel del af både de billige og de dyrere vine fra sydamerika, men hvis jeg skal generalisere, og det er jo det man bliver nød til, når man skal formulere sig kort i en kommentar, så er billedet af sydamerikanske, og især de chilienske vine desværre det, at der kommer rigtig mange ret ens vine fra de områder, og at det kan være svært at smage om en vin er i den dyre ende eller den billige, de har nemlig ret mange ens karakteristikaer. Og ens er vinene også fra de forskellige årgange, simpelthen fordi klimaet år efter år giver gode betingelser for at druerne kan modne optimalt… og det er der egentlig ikke noget galt i, men det giver bare, som jeg har sagt før: Ret ens vine, med en “jammy” smag.
    Personligt har jeg det skidt med det, for hvor er spændingen og udfordringen ved at købe den samme vin år efter år? For den helt almindelige kunde er det måske godt i en periode at vide, når jeg køber den vin, så smager den sådan… men i længden tror jeg, at alle gerne vil udforske den store vinverden. Når det sker, så bliver man også dygtigere og mere kræsen med sit vinvalg – og det er derfor jeg påstår, at forbrugerne i fremtiden vil søge efter de egnstypiske og klassiske vine, simpelthen fordi de her finder større udfordringer her… og personligt mener jeg også… bedre vine.

    • Hej igen… nu i 2014!
      Jeg fik jo langt hen ad vejen ret!
      Det er kun den almindelige kunde, som ikke ved ret meget om vin, der køber ind i supermarkederne – der stadig køber… og holder af de store jammy, bamsede vine. Her får man noget for pengene… masser af sød smag, fad og alkohol!
      Det er fantastisk, at det kan lade sig gøre at sælge så meget dårlig vin.
      Den dygtigere vinkunde ER søgt til de klassiske europæiske vinlande. Se blot på Italiens genkomst som en af de helt store spillere på det danske marked. Og det er i høj grad vine, der vel og mærke har mindre alkohol og som er mere egnstypiske, der bliver solgt!

Skriv kommentar

Din email-adresse offentliggøres IKKE.Obligatoriske felter er markerede *

*