tirsdag 17. juli 2018
Forside >> Artikler >> Tysk vin i årgang 2005

Tysk vin i årgang 2005

Der er de, der hævder, at den globale opvarmning vil gøre det muligt at dyrke vin længere og længere mod nord. Ja måske bliver Danmark endda det nye Bourgogne!Så langt er vi ikke kommet endnu, men sandt er det i hvert fald, at vores sydlige nabo Tyskland har været tilgodeset af nogle meget varme somre de sidste år, hvilket har afstedkommet nogle vinårgange med meget modne druer – noget de ikke altid er vant til på disse kanter.

Den seneste årgang er 2005. En solrig årgang men knap så varm som 2003, der slog alle rekorder. Og knap så megen varme er af det gode, når vi taler tysk hvidvin, for så bevares mest muligt syre i druerne.

For at præsentere tysk vin anno 2005 havde H.J.Hansen Vin samlet deres fire producenter fra fire forskellige distrikter i Tyskland, hvilket gav lejlighed til at prøve vin fra Mosel, Rheingau, Pfalz og Franken og danne sig et overblik over årgangen. Og i øvrigt lytte til de tre af producenterne, der selv var til stede under smagningen (fra højre); Dirk Richter fra Max Ferd. Richter (Mosel), Günther Hauck fra Bassermann Jordan (Pfalz) og Stefan Ress fra Balthasar Ress i Rheingau. Det sidste vinhus var Juliusspital i Franken.

Tysk vin var tidligere en stor faktor på det danske marked. Og selv om det stadigt er det 6. største vinland herhjemme, så er markedsandelen kun på 5%. Det skyldes mange faktorer, bl.a. at vi i Danmark ikke drikker så mange hvide vine, at tysk vin stadigt har et lidt billigt omdømme – tænk Liebfraumilch – og at de tyske vinregler og klassifikationer ikke er lavet af marketingguru’er men af tyske teknokrater og det gør det vanskeligt at forstå, hvad man køber i flasken.

Som eksempel kan nævnes de vine vi smagte fra Juliusspital fra Franken. Alle var pakket ind i en såkaldt Bocksbeutel – altså den lave buttede flaske, som også Mateus fra Portugal anvender. Efter min bedste overbevisning er det ikke det bedste marketingtiltag, man kan anvende. For mig indikerer det lav pris og lav kvalitet, hvilket det langtfra er. Nå men tilbage til selve smagningen.

Tyskland er Riesling-land
Selvom vi bl.a. fik en dejlig Juliusspital Stein Sylvaner Kabinett (89 pts – kr. 119,75), så er det især vinene på Riesling, der gør Tyskland unik. Og det unikke består specielt i de forskellige stilarter, de tyske producenter kan fremstille Riesling på. Fra den tørre, sprøde vin over den delikat halvsøde til den fyldige søde vin. Pladsen tillader ikke en gennemgang af alle 25 vine, vi smagte, men her kommer et udvalg:

En god start er de tørre vine. Her imponerede Bassermann Jordan’s Pfalz-vine mig. 2005 Estate Riesling Trocken er enkel i stilen med en meget fin balance og en god ligefrem, tør smag, hvor både frugt og sprødhed dominerer (86 pts., kr. 79,75). Lidt mere stålsat er 2005 Deidesheimer Kieselberg Riesling Kabinett. Her toner den tørre Riesling mere igennem i en lang og flot smag med en ret markant syre (88 pts., kr. 114,75). Den bedste tørre vin var dog 2005 Deidesheim Hohenmorgen Grosses Gewächs Riesling. En ret fyldig sag med stor intensitet og en meget flot mineralsk og kraftfuld smag. Her er stor kompleksitet og mange fine nuancer i en enorm flot vin. Günther Hauck var af den opfattelse at vinen lige skal have 3-5 år i kælderen og derefter kan nydes de næste 15-20 år. Jeg gav den 93 pts. og til prisen på kr. 329,00 er der trods alt stadigt et stykke vej til Bourgognes priser…

Mange tyske vin laves i en halvsød og meget delikat stil. Amerikanerne ville kalde dem “off-dry”. Disse vine er nok de sværeste at sælge til danskerne, men til orientalsk, godt krydret mad er de faktisk nogle af de bedste partnere, der findes. I denne kategori faldt 2005 Veldenzer Elisenberg Riesling Spätlese fra Max. Ferd. Richter i Mosel og 2005 Hattenheimer Nussbrunnen Riesling Spätlese fra Balthasar godt ud. Begge er delikate i en halvsød stil, der dog i begges tilfælde balanceres flot af en god syre. Jeg havde begge på 89 pts. og prisen er henholdsvis kr. 149,75 og kr. 129,75.

De søde vine på de senthøstede druer med navnene Auslese, Beerenauslese (BA) og Trockenbeerenauslese (TBA) er Tysklands største force. Klassifikationen afhænger af sukkerindholdet i druerne på høsttidspunktet, hvor TBA har det højeste sukkerindhold.

Trockenbeerenauslese er sjældne og kostbare vine. Men de er altså også i verdensklasse. At drikke dem nu er barnemord men alligevel en stor oplevelse. 2005 Brauneberger Juffer Sonnenuhr Riesling TBA fra Max Ferd. Richter er en flot fyldig vin med en ekstrem intens og koncentreret smag, der er cremet, honningagtig og fantastisk flot. Sød ja – men med en pikant syre, der vidner om et langt liv. 97 pts., kr. 1.149,75 for ½ fl.

2005 Hattenheimer Nussbrunnen Riesling TBA fra Balthasar Ress er ligeledes fyldig med en intens orangesødme – nærmest flydende guld! Det er altså ekstremt flot. Her er en skøn renhed i en voldsom intensitet. 98 pts. – prisen ikke kendt.

Som det forhåbentlig fremgår har Tyskland meget at byde på, når det drejer sig om hvidvin og specielt Riesling. Og årgang 2005 ser ud til at blive en af de største i mange år. Så måske det er nu, du skal slå til og forsøge dig ud i det tyske. Start rejsen i den lave ende og bevæg dig opad. Og drik vinene til mad – gerne orientalsk – det er her de har deres helt store styrke.

Du kan få alle ovennævnte vine hos H.J. Hansen Vin, Vinspecialisten og Magasin.

Om Jan Olsen

Jan har drevet VinForum siden 1997 og er dermed en af de mest erfarne online vinskribenter. Læs mere end 5.000 sider om alt fra vinens verden.

Skriv kommentar

Din email-adresse offentliggøres IKKE.Obligatoriske felter er markerede *

*