fredag 18. august 2017
Forside >> Artikler >> Moet & Chandon

Moet & Chandon

Moët & Chandon er i dag et kæmpe luksusbrand og en del af LVMH – Louis Vuitton Moët Hennesy. Med over 1000 hektarer vinmarker i Champagne og mere end 26 millioner flasker produceret årligt, er Moët & Chandon verdens største champagnehus. Berømtheder såsom Scarlett Johansson repræsenterer i dag det store brand, og den berømte tennisspiller Rodger Federer blev den 30. november 2012 ambassadør for Moët Hennesy.

Claude Moët er navnet på grundlæggeren bag det hele. Dog startede virksomheden ud med navnet Moët et Cie. Moët et Cie fragtede champagne fra Champagne-distriktet til Paris. Det var barnebarnet Jean-Remy Moët, der efter at have tilsluttet sig firmaet, gjorde Moët et Cie til et verdensberømt luksus brand. Hans ambitioner om at rejse verden rundt, bragte Moët ud til selv de fjerneste afkroge.

Jean-Remy Moët blev hurtig leverandør af champagne til mange af Europas enorme og eksklusive navne. Napoleon blev efter en middag introduceret til Moëts vinkældre, hvorefter Jean-Remy modtog den højeste medalje i Frankrig – The Legion of Honor. Herefter blev flere tilføjet til Moëts portefølje, såsom Madame de Staël og Dronning Victoria af Storbritannien. Igennem 1820’erne mener man, at salget lå på ca. 20.000 flasker årligt.

I 1832 fik Moët navnet ”Chandon” under sig. Det skete, da Jean-Remy trak sig fra firmaet, til fordel for sin søn Victor Moët og sin svoger ved navn Pierre Gabriel Chandon de Briailles. Dette medførte et officielt navneskift, da Chandon nu var medindehaver af champagnehuset. I de efterfølgende år, skete der flere store og skelsættende punkter i Moët & Chandons liv. I 1842 introducerede Moët & Chandon deres første vintage-champagne, og i 1860 præsenterede de deres absolutte bestseller – nemlig Brut Impérial.
Moët var i stor vækst og udvidede med flere druesorter og antal ansatte. I 1880 menes antallet af producerede flasker at være oppe på 2,5 millioner.

dom-perignonTiden gik, og i 1920 præsenterede Moët & Chandon det eksklusive brand; Dom Pérignon. Denne vintage-champagne blev navngivet efter en af de vigtigste personligheder i champagnens historie, nemlig benediktinermunken, som går under samme navn. I dag produceres ca. 5 millioner flasker Dom Pérignon-flasker ved hvert vintage-år.

I 1960, under ledelse af Count Robert-Jean de Vogue, blev Moët & Chandon det første champagnehus til at gå på den franske børs. De efterfølgende år gjorde Moët & Chandon flere store luksuriøse investeringer – f.eks. Dior i 1970, og i 1971 tog Moët & Chandon et kæmpe skridt og indgik samarbejde med den populære cognac-producent: Jas Hennessy & Co. Dette er grundlag for det, man i dag kender som LVMH-gruppen.

Ud af denne forening kom Moët Hennessy, der den dag i dag har en kæmpe portefølje af luksusbrands under sig. De første to initialer i navnet stammer fra tøjmærket Louis Vuitton, der også er en del af LVMH-gruppen. LVMH-gruppen består altså i dag af luksuriøse brands, som bl.a. fremstiller spiritus, smykker og tøj. Undervejs har andre champagnehuse tilsluttet sig gruppen, så også Veuve Clicquot, Krug og Ruinart i dag er under LVMH.

Om forfatteren

Dette er en gæsteartikel skrevet af Mathias Gammelgaard fra Drinkwell. Drinkwell har et stort udvalg af champagne fra bl.a. Moet & Chandon. Se udvalget her.

Om Jan Olsen

Jan har drevet VinForum siden 1997 og er dermed en af de mest erfarne online vinskribenter. Læs mere end 5.000 sider om alt fra vinens verden.

Skriv kommentar

Din email-adresse offentliggøres IKKE.Obligatoriske felter er markerede *

*