tirsdag 21. november 2017
Forside >> Nyheder >> 2011 >> LVMH: Champagne en mangelvare

LVMH: Champagne en mangelvare

Champagnen er begyndt at løbe tør efter en meget hurtig optur oven på finanskrisen. Det siger luksusgruppen LVMH (Louis Vuitton Moet Hennessy). LVMH har netop annonceret en stigning i salget af vin og spiritus på 19% til 3,26 mia. € i 2010. LVMH’s bestyrelsesformand Bernard Arnault sagde, at prestige cuvéer som Dom Perignon og Krug havde været stjernerne i det store salg.

“Vi befandt os i en situation, hvor udbud og tilgængelighed var begrænset,”, fortalte Arnault til nogle finansanalytikere. “Måske man kan huske, at tilbage i 2009 sagde alle aviserne, at der var en Champagnekrise. Nogle selskaber solgte ud af deres lager for at komme af med det, vi besluttede at købe mere. Men vi har ikke købt nok, og med en genopretning af markedet er det ved at være en mangelvare hos os.”

Høsten i Champagne er blevet teknisk begrænset af CIVC (Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne) i de sidste to år for at imødegå et vedvarende overudbud og faldende priser. I samme periode sagde Arnault nej til at købe Piper-Heidsieck og Charles Heidsieck Champagne, som blev udbudt til salg af ejeren Remy Cointreau i slutningen af sidste år. Adspurgt om selskabets intentioner, svarede han: “Ja, vi kiggede på det – men ikke mere.”

Stigningen i salget af vin hos LVMH skyldes også de stærkt stigende priser på Bordeaux vin. “F.eks.,” forklarede Arnault, “så kostede en flaske Chateau Cheval Blanc i 1998 – 60 € – mens 2009 årgangen er oppe på 600 €.”

Om Jan Olsen

Jan har drevet VinForum siden 1997 og er dermed en af de mest erfarne online vinskribenter. Læs mere end 5.000 sider om alt fra vinens verden.

Skriv kommentar

Din email-adresse offentliggøres IKKE.Obligatoriske felter er markerede *

*