15. oktober 2004

Der er vel ikke den dreng, der ikke på et eller andet tidspunkt har stiftet bekendskab med navnet Lamborghini? Jeg husker det selv fra de bilkort, vi spillede med som knægte i 70’erne – de kort hvor man kan slå de andre, hvis ens egen bil på kortet har flere HK, højere topfart, hurtigere acceleration osv. Når man havde Lamborghini’en kunne man slå alle de andre biler, inklusive Ferrari og Porsche.

Den var en drøm og er det vel stadig for mange drengede sjæle. Designet er flot, æstetisk men alligevel med en vis råhed. Og så er bilen selvfølgelig djævelsk hurtig og voldsom dyr, så der findes ikke mange af dem.

Om Patrizia Lamborghini fra start af har forsøgt at skabe en vin, som minder om hendes fars fantastiske bil, ved jeg ikke. Men vinene har en del af bilens karakteristika. De er godt designet, af uhyre høj kvalitet, hvor intet er overladt til tilfældighederne og de har stor kraft. Og som bilerne er de få og dyre – de er ikke hvermandseje.

Lamborghini’s vineventyr startede da Ferruccio Lamborghini købte vingården La Fiorita i 1971. Den ligger i Umbrien tæt på søen Trasimeno. Egentlig var det et hobbyprojekt til at starte med, men da det viste sig at mange druetyper gjorde det godt i Umbriens jord, blev vingården kommerciel i 1975. På det tidspunkt dyrkedes almindelig hverdagsvin og det var først da far Ferruccio døde og den meget unge Patrizia tog over, at tingene ændrede sig. Patrizia var kun 16 år, da hun arvede vingården og først i 1996 tog hun kontrol over den også. Stilen blev lagt om, udbyttet sat drastisk ned og nu var det kvaliteten, der kom i højsædet.

Fra 1997 har vingården kun fremstillet to vine, Trescone og Campoleone, hvor den sidste er gået hen og blevet en kultvin. Vinene laves på Sangiovese og Merlot og i Trescone indgår også Ciliegiolo – en lokal drue. Merlot er meget udbredt i Umbrien, måske på grund af den lerede jord, som Merlot trives godt i? Og så giver den et flot blødt modspil til den mere syreholdige Sangiovese.

Selvom Trescone er en behagelig, let drikelig og meget blød og rund vin er det Campoleone, der løber med opmærksomheden. Den er fremstillet på 50% Sangiovese og 50% Merlot. Vinen lagrer 12 måneder på nye franske egefade; hver druesort for sig. Så sammensættes vinen og den færdig vin, lagrer yderligere min. 6 måneder i kælderen inden den frigives.

Da den første årgang af Campoleone var 1997 er rækken af vine begrænset, men den danske importør havde alligevel fået stablet en smagning sammen af fire årgange, hvor kun 97’eren manglede. Og Lamborghinis eksportdirektør kunne oplyse, at der kun var 6 flasker (!) af årgang 1997 tilbage på vingården. Så vi måtte “nøjes” med årgang 1998-2001.

Den officielle smagerækkefølge startede med 2001 og bevægede sig bagud. Men jeg synes det er mere interessant at bevæge sig den anden vej og se hvordan både vinen og vingården har udviklet sig.

1998 Campoleone IGT Umbria er anden årgang af Campoleone. Det er en meget intens vin med kirsebær, læder, lidt peber og vanille i næsen. Den er fyldig med lidt kølig frugt og lidt syre og tannin. Den er klart moden nu og på toppen. Rund og dejlig. 92/100 pts.

1999 Campoleone IGT Umbria har en meget intens duft af kirsebær, læder, lidt animalske toner og vanille. Det er en fyldig vin med stor frugt, lækre fløjlsbløde tanniner og en blød og kompleks struktur. Den er fantastisk flot, kælen og har en let sødmefyldt eftersmag, der i øvrigt er utrolig lang. I forhold til de andre er her mere kompleksitet og finesse. Den er helt oppe og ringe med 97/100.

2000 Campoleone IGT Umbria har en intens duft af kirsebær, læder, ristet træ og lidt chokolade. Den er fyldig med moden frugt og en meget rund, cremet og blød struktur. Flot længde, fylde og koncentration. Lang smag med lidt sødme i eftersmagen. Flot voluminøs vin. 95/100.

2001 Campoleone IGT Umbria er den sidst markedsførte vin. Den er lidt lukket i næsen men her er modne bær, peber, lidt chokolade og vanille. Fyldig vin med stor kraft, flot frugt og kraftige men også bløde tanniner. Vinens smag er lang, smidig og med et flot koncentreret udtryk, der dog også har en vis elegance. Bliver uden tvivl bedre om nogle år. 93/100.

Den danske importør er Philipson Wine og de har endnu årgang 2000 og 2001 til henholdsvis kr. 399,95 og 249,95 pr. flaske, hvis man køber 12.

Om forfatteren 

Jan Olsen

Jan har drevet VinForum siden 1997 og er dermed en af de mest erfarne online vinskribenter. Læs mere end 5.000 sider om alt fra vinens verden.

Giv en kommentar

Din email adresse offentliggøres ikke. Påkrævede felter er markeret.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Bay Vine