torsdag 29. december 2016
Forside >> Blog >> Kokkeriet – en anmeldelse

Kokkeriet – en anmeldelse

Egentlig beskæftiger jeg mig ikke med restaurant-anmeldelser, men efter at have fortalt nedenstående historie til venner og bekendte, er der så mange, der har sagt: “Hvorfor skriver du ikke om det på VinForum?” Det gør jeg så nu.

Min hustru og jeg havde inviteret vores forældre ud lørdag den 28. maj 2011 på Restaurant Kokkeriet og da vi aldrig selv havde været på Kokkeriet syntes vi, at det var det oplagte valg.

Generelt set havde vi en hyggelig aften, de mange fortrædeligheder skulle jo ikke ødelægge en god stemning. Tjenerne gjorde også et godt stykke arbejde – det var ikke deres fejl, at der opstod så mange fejl.  Derfor valgte jeg også at give drikkepenge, da vi betalte – det har jeg dog siden fortrudt mange gange. Der var nemlig så mange fejl, der ikke kan opfattes som tilfredsstillende på et Michelin-niveau.

Larve og flue i maden

Generelt var vi alle meget begejstret for maden, der ikke mindst smagte godt. MEN i 2. forret finder min hustru både en flue og en larve i sin hornfisk-ret! Ja, den er god nok. Både en flue og en larve. Min hustrus ret bliver naturligvis sendt ud igen og vi andre spiser vores servering. Da min hustru får serveret en ny portion af chefkokken sker det med ordene: “Det undrer mig, at I andre ikke har fundet noget”.

Velbekomme – der havde vi andre spist det meste!

Vinen

Vinen var et kapitel for sig! Jeg interesserer mig jo voldsomt for den side af sagen og havde inden vores besøg fået tilsendt vinkortet for måske at finde alternativer til vinmenuen, som ikke var så spændende. Og jeg havde da også på forhånd fundet nogle vine, som vi skulle have til maden.

Da jeg fortalte den søde tjener, at vi ikke ville have vinmenu, men vælge fra kortet, gjorde hun opmærksom på, at der var huller i kortet, men at vi nok skulle finde ud af noget. Det var desværre ikke kun huller, men ladeporte fandt jeg senere ud af.

Jeg valgte Dagueneau Pur Sang som den første hvidvin, hvilket i øvrigt var et glimrende valg. Dernæst ville jeg gerne have Chablis. Der fremgik 10 Chablis’er på kortet, men det viste sig, at der rent faktisk kun var én (1) tilstede, der kunne serveres. Det var en Chablisienne Les Clos 1985. Jeg spurgte om den stadig var OK og fik et bekræftende svar, så den valgte jeg så.

Lidt senere fik jeg så at vide, at den var der ikke alligevel, men jeg kunne få en Defaix Vaillon 1983 i stedet. Jeg sagde OK, men det viste sig den var gået over. I mellemtiden var der så dukket 3 fl. Chablisienne Les Clos 1985 op – altså den, der oprindelig var der, og så ikke var der alligevel! Jeg accepterede.

Desværre var alle tre flasker dårlige, så der fik jeg udryddet Chablis totalt fra vinkortet! Jeg endte med en Leroy Aligoté 1996, som var glimrende. Dog serveret alt for varm i første runde – den kom jo lige fra “kælderen”. Måske den høje kælder-temperatur er en medvirkende årsag til de ødelagte vine?

Af rødvin valgte jeg Clos des Lambrays Grand cru 2002, som heller ikke fandtes i virkeligheden – kun på kortet. I stedet gik jeg på Gaja Pieve Santa Restituta Rennina Brunello 2004. Da den blev fundet frem viste det sig at være årgang 2006! Ja, forkert årgang. Den var lidt ung i det, men en fremragende vin.

Samlet set virker det som om, at hvis man som gæst ikke vælger Kokkeriets vinmenu, men gerne vil ofre lidt mere, så er man på den og står med et meget begrænset udvalg, der på ingen måde kan hamle op med andre lignende restauranters vinkort. Det var bare ikke i orden.

Dagen efter vores besøg fik jeg et automatisk spørgeskema tilsendt fra Kokkeriet, der ville høre om vores besøg. Et af spørgsmålene lød om jeg ville anbefale Kokkeriet til andre? Det må jeg desværre sige, at det kan jeg under ingen omstændigheder. Udvalget af fremragende restauranter i København er så stort, at der er mange langt bedre alternativer.

Jeg skrev desuden en mail til ejeren af Kokkeriet for at gøre opmærksom på alle fejlene. Indholdet af mailen svarer stort set til indholdet af denne artikel. Sammy Shafi’s svar var dog noget overfladisk, men han gav mig ret i, at vinkortet for øjeblikket var lidt hullet. Desuden blev vi tilbudt gratis champagne og kaviar, hvis vi kommer igen. Det gør vi ikke.

Om Jan Olsen

Jan har drevet VinForum siden 1997 og er dermed en af de mest erfarne online vinskribenter. Læs mere end 5.000 sider om alt fra vinens verden.

3 kommentarer

  1. Spiste på Kokkeriet den 27.4.2012. – Havde en fremragende madmæssig oplevelse – spændende og smagfuldt køkken – men – men så kommer det sørgelige – vin kortet var fyldt med huller – de fleste vine vi ønskede at bestille havde de ikke – undskyldningen var at de fik nyt vinkort i næste uge – men man må jo have noget at tilbyde kunderne!! Endvidere var vinen så dyr, at indkøbesprisen var x4, hvilket ikke ses mange steder. Vinmenuen var ganske uinteressant og alt for dyr (forståes i forhold til de serverede vine) Vintjeneren kunne ikke rigtig vejlede os om vinvalg!
    Men det var ikke det værste – vi ventede og ventede – det tog dem 4 timer at servere 4 retter!!! Så en overgang var vi parate til at droppe desserten, for vi ville bare gerne hjem – klokken var 12.30.
    Vi har fået mange meget bedre og sammenhængende oplevelser på restauranter i kbh. – så vi kommer ikke igen.

  2. Hej Susanne,

    Jeg vælger ikke at kommentere på øverste indlæg på denne side, da vi på aftenen undskyldte rigtig mange gange og ligeledes efterfølgende var i dialog med vedkommende, men det skal bestemt ikke afholde mig fra at svare på din kommentar, og det kommer her:-)

    Først og fremmest er vi rigtig glade for, at I valgte at besøge os og, at I havde en fremragende madmæssig oplevelse.

    Vi har længe været i gang med at udvikle et nyt koncept til vores vinkort, som gerne skal være mere ligetil, mere gæstevenligt og ikke fylde så mange sider, så gæsten mister interesse og overblik. Det har været et langt sejt træk…
    Dette vinkort er klart ultimo juni, og jeg håber bestemt, at I vil give os en chance mere, for at vise vores værd.

    Jeg forstår udemærket godt jeres frustration over mangler i vinkortet, såvel som den ventetid, I har været ude for. Men det jeg slet ikke forstår, er kritikken hvad angår vinmenuen med vine fra Roederer i Californien, årgang 1998 fra Domaine Les Goubert og Sauternes fra Château du Mayne. Dertil smager vi i hele 14 dage optil menuskiftet flere forskellige sammensætninger og arbejder rigtig hårdt på at finde det helt rigtige match. Dertil har vi altid været kendt for (og er stadig) at have nogle af de mest humane priser på vores kort i forhold til indkøbspris. Vi har haft og har stadig gæster som blandt andet kommer af netop den grund, og jeg vil give dig 3 hurtige eksempler fra vores nuværende kort, som var det samme, I fik da I var her og da jeg ikke har lyst til at udstille andre restauranter, vil jeg overlade det til dig at sammenligne med andre vinkorts priser:

    N.V Krug Grand Cuvée til 1.600 kr.
    2003 La Landonne, Guigal til 4.300 kr.
    2005 Zapata, Nicolas Catenatil 1.100 kr.

    Hver eneste dag på Kokkeriet, bestræber vi os på at gøre vores bedste, og det berører os meget, når det, som i dit tilfælde, ikke lykkes os at give gæsten den helt fantastiske oplevelse, vi er kendt for.

    Til slut vi jeg sige, at vi altid er åbne overfor nye ideer og inputs fra vores gæster. Så kontakt os, hvis du er interesseret i en dialog med os.

    De bedste hilsner
    Sammy Shafi

Skriv kommentar

Din email-adresse offentliggøres IKKE.Obligatoriske felter er markerede *

*