8. juni 2007

Der er nok ikke mange, der kender Kevin Mitchell – måske heller ikke hans vingård Kilikanoon i Australien? Men læg godt mærke til navnet for han producerer vine, der i alle prislag er stjerner og som er et nærmere bekendtskab værd. Du finder købsoplysninger nederst i artiklen.

Som mange andre australske vinmagere er Kevin Mitchell yderst sympatisk og afslappet ved smagningen på Restaurant Hansens Køkken og Bar på Frederiksberg. Det giver nu en anden “laid-back” atmosfære, når vinmageren er i polo-shirt end i et tilknappet (fransk/italiensk) jakkesæt. Det andægtige er væk og det er kun resultatet i glasset, der tæller.

Kevin Mitchell fortæller, at han har en fortid blandt store autralske vinfirmaer, men at han altid har haft en vision om at starte sit eget “brand”, som man kalder den slags downunder. I 1997 lykkedes det at købe Kilikanoon i Clare Valley i South Australia og i 1998 kom de første vine på markedet. 2.000 kasser blev det til og det er siden vokset til over 65.000 kasser vin fordelt på over 25 forskellige vine.

Så mange vine har den danske importør, The Wine Company, dog ikke på hylderne, så vi nøjes med at smage 10 forskellige – nogle dog i flere årgange. I øvrigt roser Kevin The Wine Company, der ind til nu har sørget for, at Danmark er det største marked i Europa for Kilikanoon. Tyskland er dog ved at overtage førerrollen, oplyser Kevin Mitchell.

Vi starter smagningen med to hvide Riesling. Efter min mening klart de svageste i Kilikanoons portefølje, så dem springer vi let over.

De to første Shiraz-baserede vine 2005 The Lackey (59,00) og 2005 Killermans Run (99,00) har netop vundet VinForums Shiraz smagning fra april måned og det er stadig nogle af de bedste køb af australsk shiraz på det danske marked. Jeg gav henholdsvis 89 og 91 pts.

Dernæst kom et par vine, hvor andre druer også kom til sin ret. 2005 GSM Medley på Grenache, Syrah og Mourvedre er en chateauneuf-inspireret vin, som er yderst indbydende. Jeg røg op på 93/100 pts. Prisen er 149,00. 2005 Prodigal Grenache viste med tydelighed, hvad denne drue kan, når den får masser af varme og vinstokkene i øvrigt er gamle. Den fik 92/100 pts. og prisen er også 149,00.

Så tog vi et skridt op ad kvalitetsstigen og i øvrigt også prisstigen. To årgange af Covenant Shiraz, 2004 og 2005. Jeg gav henholdsvis 94 og 95 pts. Prisen er kr. 249,00 for disse vine, hvilket altså er yderst rimeligt.

Så kom vinen, som går for at være Kilikanoons topvin, selvom der faktisk er andre, der er dyrere. Vi smagte Oracle Shiraz i fire årgang; 2002, 2003, 2004 og 2005. Og lad det være sagt med det samme – det er topvin! Og på et ensartet højt niveau. Jeg gav henholdsvis 96, 96, 97 og 98 pts. med et ekstra plus til den nyeste årgang 2005, der var dejlig rå, powerful og intens. 349,00 er prisen!

Endelig sluttede vi med fire “Reserve vine”, hvor prisen røg højere op men uden kvaliteten nødvendigvis følger med. Men sådan er det, når den produceret mængde vin er yderst begrænset. De kommer her: 2004 R Barossa Reserve Shiraz (95, 399,00), 2004 M Reserve Shiraz (97, 425,00), 2004 Greens Vineyard Reserve Shiraz (97, 425,00) og 2004 Attunga Vineyard 1865 Shiraz fra 140 år gamle vinstokke. En suveræn vin – 98/100 pts. men prisen er også 899,00 og mængden er yderst begrænset.

Det er sjældent at kvalitet og pris følger så godt ad som hos Kilikanoon; jo mere du giver, desto mere får du. Sådan!

Vinene importeres af The Wine Company.

Om forfatteren 

Jan Olsen

Jan har drevet VinForum siden 1997 og er dermed en af de mest erfarne online vinskribenter. Læs mere end 5.000 sider om alt fra vinens verden.

Giv en kommentar

Din email adresse offentliggøres ikke. Påkrævede felter er markeret.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
Bay Vine