mandag 23. juli 2018
Forside >> Blog >> Drop SuperToscanerne

Drop SuperToscanerne

I Italien har man mange regler. Færdselsregler, fodboldregler, bestikkelsesregler og også vinregler. Fælles for dem er, at de alle bliver overtrådt. Det ved enhver, der har besøgt landet. Nogle siger, at det er charmen ved landet. Andre… de er af en modsat opfattelse.

Vinreglerne går mest på oprindelses- og typicitetsgaranti. Altså når man køber en bestemt vin, skal man vide, at den kommer fra et bestemt geografisk område og er lavet på nogle bestemte druer på en bestemt måde. Det er samme typer regler, som man har i de øvrige EU lande og som på mange måder beskytter de klassiske vine mod oversøiske konkurrenter. Og vi som forbrugere har lært disse navne. Vi kender en Bordeaux, Côtes du Rhône, Barolo eller Chianti Classico, hvorimod vi er mere usikre når vi hører om Cachapoal Valley, McLaren Vale eller Walla Walla. Noget som de oversøiske vinlande misunder Europa – vores distinktive regioner.

Og så er det, at jeg ikke helt forstår italienerne! Især forstår jeg ikke vinproducenterne i Chianti Classico i Toscana. Efter mange års tilløb har man fået strammet reglerne op, så en Chianti Classico nu må bestå af 80-100% Sangiovese og 0-20% andre blå druer. De grønne druer er nu helt ude af lovgivningen (gudskelov) og man må også gerne lave en Chianti Classico på ren Sangiovese. Der er ingen specifikke fadlagringskrav – så her kan man stort set gøre, hvad man vil.

MEN – for der er et men. Hvorfor er der stort set ingen vinproducenter i Chianti Classico, der har en Chianti Classico som deres bedste vin? Hvorfor er alle topvinene klassificeret med den lavere IGT? Hvorfor skal de bedste vine fra Chianti Classico fremstilles på Cabernet Sauvignon eller med cabernet som en væsentlig del? Det forstår jeg ikke…

Tænk hvis man vidste, at når man købte en Chianti Classico Riserva fra en vinproducent, så fik man husets bedste vin. Lige som når man køber en Chateau Latour (hvis man har råd) eller måske snarere en Chateau Croizet-Bages (5. Cru Bordeaux), så ved man at man får husets bedste vin.

Alle SuperToscaneres fader, Tignanello, er reelt en Chianti Classico Riserva, hvor Sangiovese udgør 85%. Ville det ikke være befriende, hvis den blev markedsført som en sådan, så alle kunne se, hvor stor vin en Chianti Classico kan være?

Så kære toscanske italienere. Følg de regler I selv har lavet og vis hvor stor vin man kan lave med lokale, distinkte druer. Drop “Supervinene” og kald dem ved deres rette DOCG navn, Chianti Classico. Ligesom man gør i Chateauneuf-du-Pape, Margaux, Hermitage, Barolo. Det vil gavne jer på lang sigt og højne det kvalitetsmæssige niveau. Og så ville man som forbruger vide, at når man køber en Chianti Classico, får man det bedste vingården kan præstere.

Om Jan Olsen

Jan har drevet VinForum siden 1997 og er dermed en af de mest erfarne online vinskribenter. Læs mere end 5.000 sider om alt fra vinens verden.

Skriv kommentar

Din email-adresse offentliggøres IKKE.Obligatoriske felter er markerede *

*