tirsdag 21. november 2017
Forside >> Artikler >> Bernard Magrez – en mester i luksusvin

Bernard Magrez – en mester i luksusvin

Som vi sidder der i riddersalen på La Tour Carnet til frokost med Bernard Magrez kan man ikke lade være med at tænke lidt over mødet med denne ekstraordinære mand. Egentlig startede det 24 timer tidligere til en pressefrokost på Restaurant Nimb i København, hvor H.J. Hansen Vin havde indbudt den danske verdenspresse til at møde Bernard Magrez og smage et lille udvalg af Magrez’ vine.

Bernard Magrez solgte sit livsværk – en stor fransk vin- og spiritus grossistforretning – for nogle år siden og nu bruger han alle sine milliarder på at opbygge en portefølje af vinslotte og vinejendomme over alt i verden. Det er blevet til 35 ejendomme, hvoraf de 20 ligger i Bordeaux. Magrez går udelukkende efter terroir og vil kun købe vinmarker, hvor der kan skabes stor vin. Det gør ikke noget at ejendommene eller de ydre forhold er nedslidte eller forsømte, blot vinmarken kan anvendes til at skabe luksusvin.

Vi starter pressesmagningen med to hvidvine fra sådanne to slotte som Magrez har overtaget. Det ene, Chateau Fombrauge i St. Emilion, var tidligere ejet af danskere gennem Hans Just men her er sket en revolution siden Magrez kom til. Den hvide Fombrauge 2006 (88/100 p) er dog lidt tyndbenet men har fin balance og lidt mineralitet. Men prisen er også 300 kr. Så er der mere tyngde i hvidvinen fra La Tour Carnet, der er et 5. Cru Classé slot i Medoc. La Tour Carnet Blanc 2007 (90/100 p) har mere tyngde med citrus, honning og vanille, flot struktur, koncentration og harmoni. Den er fra unge vinstokke og endnu lidt en-dimensionel, men flot er den. Prisen er hele 460,00 kr.

Den sidste hvide vin er fra toppen af Magrez’ juveler, Chateau Pape Clement i Pessac-Leognan. Årgang 2006 (96/100 p) er noget af det bedste hvide Bordeaux jeg har smagt. Endnu ung i fremtoningen men med en meget intens smag, som har perfekt harmoni med flot ny fad og en lidt “sexet” fremtoning. Smagen er lang, let cremet og med masser af mineralitet. Kompleks vin – meget lang eftersmag… Til prisen på 2.000 kr. kan man vel også forlange lidt.

Undervejs fortæller Magrez lidt om sin filosofi og strategi. “Vinverdenen er ikke hvad den var tidligere. Før i tiden var kunderne meget loyale over for de samme 3-4 vine, som de købte hvert år, når der kom nye årgange på gaden. Sådan er det ikke mere. Nu køber de en ny vin hver uge. Derfor laver jeg mange forskellige vine, men jeg garanterer med min personlige “signature”, at alle vine er af højeste kvalitet.”

Magrez ønsker, at det at hans navn findes på alle flasker, kaldes “signature” og ikke et “brand”. Men i bund og grund er det nok det samme!

Vi går videre til smagningens 4 røde vine.

Det er ikke nemt at sælge Bordeaux vin for øjeblikket med mindre der er tale om klassificerede vine. Vi lagde ud med en “almindelig” AOC Haut Medoc fra St. Christoly nord for St.-Estephe. Chateau Les Grands Chênes 2006 (88/100 p) var dog ingen hel almindelig Haut Medoc. Den var intens med fin, moden frugt og en dejlig rundhed – især når årgangen tages i betragtning. Rank med god substans. Men næppe de 200 kr. værd, som prisskiltet lyder på. Så var der mere tyngde i La Tour Carnet 2006 (90/100 p) som havde en del solbær og mokkatoner og var dejlig ristet. Den var intens men havde bløde tanniner, så den var til at drikke nu, selv om den vil have godt af nogle år på langs. Pris 245 kr.

Chateau Fombrauge 2004 (91/100 p) fra St. Emilion var rigtig indbydende. Mellemfyldig til fyldig med lækker frugt og en yderst behagelig indpakning med runde tanniner og god fadlagring. Meget let drikkelig. Pris 275 kr. Endelig sluttede vi smagningen med Chateau Pape Clement 2004 (93/100 p), som er en meget klassisk Pessac-vin med cedertræ og tobak, god struktur og rankhed samt en fin rund afslutning. Pris 799,- kr.

Så var der frokost og bagefter gik turen videre til Bordeaux. Læs mere næste uge.

Om Jan Olsen

Jan har drevet VinForum siden 1997 og er dermed en af de mest erfarne online vinskribenter. Læs mere end 5.000 sider om alt fra vinens verden.

2 kommentarer

Skriv kommentar

Din email-adresse offentliggøres IKKE.Obligatoriske felter er markerede *

*