tirsdag 21. november 2017
Forside >> Auktion >> Sælgerguide

Sælgerguide

Uanset hvad du ønsker at sælge fra vinens verden er du kommet til det rette sted. VinForum VinAuktion hjælper dig med at tilbyde vine m.m. til tusinder af Internet brugere og sælge dem til den højest bydende ved hjælp af vores unikke auktionssystem, der opererer 24 timer om dagen, 7 dage om ugen.

Det tager ca. 5 min. at oprette en auktion. Når det er overstået, kan du sætte dig tilbage og vente på at auktionen skrider frem – alt sker automatisk. Når auktionen lukker, sender vi købers e-mail og postadresse til dig, ligesom køber får din e-mail og postadresse. Du kan så kontakte køber og aftale levering og betaling.

VinForum VinAuktion tilbyder to ting, man ikke finder andre steder. Vi når ud til tusinder af brugere i Danmark og Skandinavien – ikke kun et par hundrede i en auktionssal. Og da det hele foregår automatisk via vores avancerede system, er vores omkostninger helt i bund, og de fordele kommer dig tilgode.

Du skal dog være opmærksom på, at ligesom i den “virkelige verden” er der også “snydere” på Internettet. Hvad enten du sælger eller køber skal du tage dine forholdsregler ligesom hvis du solgte/købte noget gennem rubrikannoncer i aviserne.

Hvordan sælger man?

For at starte en auktion, skal man først lade sig registrere. Dernæst udfylder man skemaet, som man finder under “Sæt et emne til salg“. Når skemaet er udfyldt og sendt, er auktionen startet. Og det er helt gratis, hvis din vin ikke bliver solgt.

På skemaet vælger du selv auktionens navn, auktionsperiode, leveringsbetingelser og kan indtaste en beskrivelse. Da byderne jo ikke kan se emnet (med mindre du tilføjer et billede!) eller røre ved det, er det vigtigt, at du beskriver emnet så godt og ærligt som muligt.

Det er vigtigt, når man starter sin auktion, at man forstår “startpris” og “mindstepris”. Startprisen er den pris, du ønsker auktionen skal starte ved. Vi anbefaler, at man vælger en pris på ca. 10-50% af det du forventer, emnet skal sælges for. En lav startpris er den bedste måde at få “gang i” auktionen fra start af. Er prisen for høj, afskrækker det folk fra at byde.

Mindsteprisen er den laveste pris, du vil sælge emnet for. Det betyder, at du kun er forpligtet til at sælge emnet, når højeste byder har budt mindsteprisen eller derover. Overstiger auktionsprisen ikke mindsteprisen er du ikke forpligtet til at sælge. Som i “normale” auktioner, holder vi mindsteprisen hemmelig for byderne. Husk at Internet brugere er interesseret i at gøre en god handel. Din mindstepris bør således være lavere end hvad man evt. kan købe emnet til i en forretning.

Afslut salget

Du har nu oprettet en auktion og din startpris og mindstepris var så attraktive, at der har været masser af bud, som endda er højere end din mindstepris. Hvad sker så nu?

Når auktionen lukker, sender VinForum VinAuktion automatisk din e-mail og postadresse til køberen og køberen får dine oplysninger. Dernæst kontakter du køberen for at aftale leveringsbetingelser og betalingsbetingelser. Hvis du har handlet med køberen før kan det være at du sender emnet før de betaler eller at de betaler kontant ved levering. Det er helt op til sælger og køber at aftale dette.

Ved månedens udgang får du en opgørelse og regning fra VinForum for de afsluttede auktioner i den pågældende måned. Du betaler kun gebyr for de auktioner, hvor mindsteprisen er opfyldt.

Tips & Ideer

En god pris
De fleste kan godt lide at gøre en god handel. Så en lav startpris vil give din auktion en flyvende start og en lav mindstepris, giver dig den største chance for et godt salg.

Et billede er bedre en 1000 ord
Hvis du har et billede af dit emne og din egen website, så angiv endelig http-adressen til billedet, når du sætter et emne til salg – et billede er meget bedre en mange ord.

I “beskrivelses”-feltet har du også mulighed for at indtaste html-kode, så du f.eks. både kan have et billede og et link til en yderligere beskrivelse på din egen hjemmeside.

Mange ord hjælper dog også
En ærlig, udførlig og detaljeret beskrivelse af emnet gør, at usikkerheden hos byderne er mindre og at de derfor vil byde højere.

Ærlighed belønnes
Hvis din beskrivelse er for rosende, så dit emne ikke lever op til køberens forventninger, kan du risikere, at køberen returnerer emnet og vil have betalingen retur. At være ærlig og fair er typisk en god, langvarig forretningsstrategi.

BrugerKommentarer

BrugerKommentarer er et værktøj til at give feedback til alle brugere af vinForum Vinauktion – både købere og sælgere. Du kan sammenligne BrugerKommentarer med et lille landsbysamfund, hvor alle kender alle og hvor man ved hvem man skal handle med, og hvem man skal holde sig fra.

Brugerkommentarer skal anvendes til at give feedback til dem man har handlet med. De skal således ikke anvendes til kommentarer, der ikke har noget med en handel at gøre. Har du kommentarer til en igangværende auktion, kan du skrive en e-mail til sælger i stedet.

Det er et godt værktøj, når du skal byde, da du kan se, hvad andre synes om den, du skal handle med. Samtidig kan BrugerKommentarer forhåbentlig medvirke til at brugere er mere ærlige.

Når du giver BrugerKommentarer, kan du markerer “Positiv”(1), “Neutral”(0) og “Negativ”(-1). Tallene i () angiver det antal point, som systemet regner med i en brugers samlede vurdering. Ved hver sælger er angivet det samlede antal point, som den pågældende har fået. Du kan også give kommentarer med dine egne ord.

Pointene bliver også markeret med stjerner således:

10-24 point: gul-1

25-49 point: rod-4

over 50 point: flyvende-5

Husk, at det er også vigtigt at give positiv kritik.

Selvom Brugerkommentarer er et hjælpfuldt værktøj, kan det ikke afløse den sunde fornuft, som gælder både online og offline!

Du kan søge i BrugerKommentarer her.

Gebyrer

Der pålægges gebyr på alle auktioner på VinAuktionPrivat, hvor mindsteprisen opnås eller overstiges og hvor der er mindst ét bud. Både sælger og køber (den højestbydende) pålægges et gebyr. På auktioner, hvor der intet salg finder sted – mindsteprisen opnås ikke – skal der ikke betales gebyrer.

Vores gebyrer, som har været gældende siden 1. oktober 2004, er følgende pr. auktion:

Mindstepris opnåsMindstepris opnås ikke
SælgerDKK 25,00Intet gebyr
KøberDKK 25,00Intet gebyr

Gebyret opkræves pr. måned og der sendes en specifikation via e-mail. Betaling kan foretages online med Dan- eller kreditkort eller via bankoverførsel (Homebanking).

Man har dog også mulighed for at blive medlem af auktionen og betale DKK 400,00 for ét års medlemskab. Så kan man handle al det man vil uden yderligere gebyrer. Hvis du ønsker dette, kan du betale her.

6 kommentarer

  1. Joachim Storm Hesselberg

    Hej jan,

    Hvordan kan man tilføje byen, hvor man bor
    på den præsentations side med brugernavn
    og aktioner

    Mvh. Joachim

  2. Hej Jan,
    Hvis en auktion lyder på 1-2 fl xx vin, og mindstepris er opnået og intet er angivet omkring det er samlet pris eller pr fl pris. Hvad er så gældende i.h.t reglerne på vinforum.dk ?
    BH Rasmus

    • Hej Rasmus
      VinForum anbefaler at man byder pr. lot og det er det, der er beskrevet i vores betingelser. Men igennem mange år har det været kotyme for mange at sælge pr. flaske og at angive f.eks. 1-2 fl. eller 3-6 fl. Det betyder at man skal købe minimum 1 hhv. 3 flasker i de to eksempler og max. kan købe 2 hhv. 6 flasker. Buddet er således pr. flaske og det bør også angives på auktionen, så man ikke kommer i tvivl. Men er du usikker kan du kontakte sælger og få det præciseret.

      Mvh.
      Jan

  3. Det vil være en fordel om man kunne oploade billede af den vin man ønsker at sælge. Som det er nu er der kun mulighed for at linke til en hjemmeside. Det er ikke helt godt nok Er der planer om at tilbyde upload, eller kan der anvises andre muligheder?

Skriv kommentar til Alfred Lage Annuller kommentar

Din email-adresse offentliggøres IKKE.Obligatoriske felter er markerede *

*